fredag 17 oktober 2014

Höstlov

Kom hem till kära Vasa på onsdag kväll. Hittills har jag umgåtts med föräldrarna, och hunnit en sväng in till stan på en kort shoppingtur och lunch. 

Igår kväll fick jag också besök av tre stycken underbara personer. Vi drack te och satt i några timmar och pratade om allt som hänt sedan vi tog studenten.

Ikväll är jag och föräldrarna på väg bort på middag, och senare tror jag att det blir utgång tillsammans med F.

Här är några telefonbilder på vad vi har hållit på med de senaste veckorna i skolan.

Vi har övat på studioteknik och hur vi ska ställa in belysningen för att få olika effekter, Vid ett tillfälle blev till och med jag beodrad att sätta mig framför kameran för att hjälpa till att visa hur glamourbelysning ska se ut.

Vi var med klassen och fotade med analoga kameror på strömmingsmarknaden i Helsingfors. Det var kallt som bara den, men det är värt det när man får se resultaten i formen av negativ på ljusbordet.


Mörkrumms jobbet höll på i tre dagar. Att farmkalla bilder för hand är mycket mera jobb än man kan tro.


Slutprodukten av allt jobb.


Kameran som vi använde i onsdags är över 70 år gammal. Man behöver inte alltid ha det nyaste för att lära sig om foto.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar