fredag 6 mars 2015

Blend, blend, blend

Jag är inget Photoshop profs, men lite saker kan jag nog ändå. Tänkte dela med mig av något som jag använder ofta när jag gör lite mera artistiska bilder. Dock tror jag nog att de flesta som läser min blogg redan känner till det här, men vem vet. Med andra ord, lite tips för de som håller på att börja med Photoshop. 

När man kombinerar två eller fler bilder är blending modes ens bästa vän. Känslan i bilden kan ändra helt bara man använder en annan metod att blanda med. 

1. Först väljer man bilden som man vill blanda in, och gör den till ett lager på den bild du jobbar på. 
2. Sätt det lagret överst i lagerlistan, ifall det inte finns lager som du vill lämna opåverkade (om man inte har gett ett annat komando, så påverkar de övre lagren alltid de lager som är under). 
3. Ovanför lagren kan man hitta lådan med olika blending modes. 
4. Sen är det bara att testa sig fram till vad man vill ha. 

Här är några exempel (klicka på bilderna för att göra dem större):

Strålljus

Täcka över

Differens

Linjär efterbelysning

Dela upp

Efter att man har valt vilken blending mode man vill ha kan man ännu välja hur mycket man vill att det skall påverka genom att ändra på opaciteten på det lagret man jobbar på (i alla exempel jag visade här var opaciteten på 100%).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar